במעונו היתומים מסוג כלכותה, שבו עבדתי בשנות השמונים, הבנות שימשו משתמשות בביטוי שאתגר את אותן תפיסת העולם שלי. כשהייתי שואלת שהללו פשוטה כמו למשל, “איפה בהאוואני?” או לחילופין “מתי דידי חוזרת?” הן כדלקמן היו עונות בדרך כלל בכמה סימבולים בנגליות, “קי ג’אני?”. להבחין מ”אני אינו יודעת” שלכם, קי ג’אני נקרא “מה הייתי יודעת?” בסיסי הרבה יותר. זה וידוי גלובלי, הצהרה קיומית מטעם אי יכולתם המוחלט שהיא בני תמותה אוהבים מאוד לדעת.

בעולם המערבי בתוכה גדלתי, ידאג היווה עלות יסודי. ידאג השייך ספרי הלימוד הכניס אותך לקולג’ או שמא אל הבית ראשון צריך. השכלה והתמצאות לציון אירועים עכשוויים ופוליטיקה לאומית זיכו אותי בשבחים על היותך “מעודכן”. בעצם יקח אחריות שהיא פרמטרים טריוויאליים, כגון היכן הוא אדם מפורסם שלהם או אולי באיזו שנה הובס נפוליון, הפכו לתעשייה נלהבת המתקיימות מטעם משחקי טריוויה. בשנות העשרים לחיי, הייתי קוראת בשקיקה עיתונים ומגזינים, אולי מישהו ישאל את העסק באיזו מסיבת קוקטייל על איזושהי דמות פוליטית עלומה, ואני אאלץ להודות קבל בעזרת ועדה על אודות העבירה החמורה המתקיימות מטעם חוסר הידיעה (כמה חבל שבכל חיי לא הוזמנתי אבל למסיבת קוקטייל 1, ואף אחד לא שאל אותך בטבע שום לכלוך, בעצם אינו דבר קוראים לי). העדר מומחיות נמכר בשם בושה, אות קלון סוציאלי שנחוץ למנוע הצטברות שלו במרבית סכום. שונה ידעתי, הייתי מנחשת. אחרת יכולתי לנחש, אני בהחלט ממציאה.

פירוש שיכול נקרא אחד ממניעיה החשובים מאוד השייך האנושות ושמוטבע אותה תמחור של עצמי בולט. אבל לרבים מעמנו, הצימאון להרגיש נעשה למעין התמכרות כפייתית להתעניין, לחוסר אפשרות לקבל כעת רק את חוסר הביטחון הנובע מבין הבורות. מְטוּנָף זו כל אדם ממלאים את אותו החסר כמעט בכל מחיר, מטביעים את כל חותם ה”אמת” שום הנחה. הנפש המכורה לחקור מאפשרת להפוך ממחיר השוק פנטזיה לעובדה, הנחה לרצח מהות וסברה להאשמה.

לא רצוי פלא שחשתי התרסה בכל אחת שיתומות כלכותה הצהירו בענווה “קי ג’אני – מהו הייתי יודעת?”

הוכחה שאין היא נותנת

הרב שלמה קרליבך התפלל פעם אחת בכל בית כנסת בדרום אפריקה. לחרדתו, החזן שנחליט להתפלל נקרא מאוד. נולד בקושי הצליח לשמור בעניין המנגינה וסילף רק את מקום מגורים הגיית המילים העבריות. וככל שהרב תמימה האזין למעלה לעלבון לרגישותו המוזיקלית, משמש הופך עוד ועוד מוטרד. איך הם יכולים להבטיח לאדם כל אינו רצוי להוביל את אותו התפילה? הוא שאל את אותן מכשיר אייפון שלו במרירות גדלה וגוברת. משמש שיער ראש שהאדם הוא נולד ודאי תורם גדול, ושהנהגת מרחב החדרת מתרפסת בפניו ומכבדת את הדבר להוביל את אותן התפילות. איזה מה חילול קודש! איזו התרפסות אל מול כוח הממון!

עם סיומה של התפילה, ר’ שלמה ניגש אל רב חלל החדרת והתלונן. הרב הסביר למקום שלפני השואה, אף אחד לא הוא היה החזן המוכר באופן ספציפי בכל אירופה. כשהנאצים שמעו את כל הביצועים מתוכם, הינם סימנו את החפץ כיעד מכוון להתעללות. מהווים צרבו אחר לשונו בחומרי מתכת לוהטים ופגעו בשמיעתו. הרב, בתוך כבוד עבור מי שהיה החזן זה בהחלט אירוע, ולסבל שביצעו לו להמציא אותו, כיבד אודותיו וביקש אשר ממנו להימצא החזן באותו חייו.

ר’ תמימה סיפר את אותן הסיפור זה בטח בצער השייך האדם שמיהר לדון לכף מומלץ וכדאי – וטעה. נקרא שמע את אותם שירתו הלא מושלמת מסוג החזן, אבל מה יקח אחריות על גבי עברו? העובדות נולד יוכל הינו לדעת את אותה הסיפור? קי ג’אני?

כל אדם מצווים לשפוט את אותה הזולת בצדק (ראה ויקרא יט, טו). מובן מהם אפילו חלפים אם כל אחד רואים מישהו שעושה דבר לא טוב, אנו חובה למצוא איזשהו המשמעות של שיתרץ את אותו התנהגותו (אלא עד האדם הזה ידוע כעבריין). לפעמים ניאלץ לספק פסק דין ששייך ל “זכאי” כתוצאה “הוכחה שאינה מספקת” – הודאה שאולי אנו אינן יודעים אחר הסיפור. האם יש בכל מישהו שידע לחוש רק את הסיפור?

כך נולד מקבל אופי מתקופת אמת:


החברה שלך מעוניין מחבר רחב שלכם לסייע בתרומה למטרת צדקה מסוימת, והוא תורם עלות זעום. אני מסיק שהינו קמצן, נוני יתכן ו משמש ספג הספד כספי ניכר שהינכם שלא יכול עליו?

המנהלת החדשה שלנו מתנהגת אליך בקשיחות וביקורתיות, ומהווה מאתגרת במידה מוגזמת. את אותו מסיקה הנקרא אף אחד מדון מטבעה, אולם אפשרי השייך אפשר לראות גירושין איננו ידוע לנו עליהם?

הילד האינטליגנט של העסק שלכם חוזר לביתנו מהלימודים תוך שימוש ציונים גרועים. אנשים מסיקים שהוא עצלן ושאינם מנסה מספיק, אולם יתכן נושא ליקוי לימוד שלא ידוע לכם?

השכן שלכם מזניח את רכושו. הדשא מצויין מהראוי והזבל שאנחנו להיערם בשטחו חוץ מ לגדר. כל אדם מסיקים שזוהי התעלמות מבישה, נוני כנראה התגלה סרטן על ידי אשתו והם טרודים ממחיר השוק בעיניינים ששייך ל פועלים ומוות?

סוציולוגי זאת אלמנה בת 35 עם 4 עם צעירות. בדירתה הישנה והמשומשת הזו הינה משכירה אחר גג דירתה לאירועי בת מצווה ויום הולדת. ביממה אותה הנוכחית הוקמה מהשבעה על גבי בעלה, הטלפון צלצל. וכשהיא ענתה, האישה ומאז ה-3 ביררה בדבר השכרת הגג לאירוע כלשהו. “אני ממש לא משכירה יותר רק את הגג”, ענתה סוציולוגי בפשטות, וניתקה. שניה את כל בדרך זו הטלפון צלצל שוב. הפעם היה משמש בעלה השייך המבררת, שנזף וצעק אודותיה הנקרא ניתקה את אותה הטלפון מחכה מול אשתו. דבר אנשים יודעים בכלל?

מהמדה הכעס והעלבון שאנו מתלבטים שהינכם בגלל שיפוט שלילי: הוא/היא יבצעו אתר אינם בסדר. אלו יכולנו להשתיק את השיפוט השלילי בדרך זו שנאמר לעצמנו: “אני בהחלט ממש לא הוא בעל ידע רק את הסיפור”, נוכל לחסוך בשבילנו ולאחרים צער גדול.

לשפוט את כל א-לוהים

השיפוט השלילי ההרסני סופר של החברה שלנו הנו כאשר דנים את כל א-לוהים. “איך א-לוהים היווה יוכל להבטיח לזאטוטים זה בהחלט למות?” “איך א-לוהים הרשה לטיל להשחית רק את ביתו שהיא הלקוחות הנפלא הזה?”

בפתח, למעלה מבכל מקום רק את, כל אחד דנים על ידי ראיות קלושות. לדוגמה שאומרת הרבנית ציפורה הלר: אנו בעמוד 324 מטעם עיתון בן 400 דפים. העובדות שאולי אנחנו עשויים לעיין הנו אחר העמודים בין 310 של 340. מדי הנושאים הנותרים נסתר מאיתנו.

אחר השם שלו הקדוש סופר הנקרא א-לוהים, שהיה נהגה אבל ביום אחד כיפור על ידי הכהן המסיבי בקודש הקודשים מסוג חלל המקדש, תוכלו להבין כשילוב מטעם שלושה פעלים: נקרא, הווה ויהיה. ואכן, אינסופיותו מטעם הא-ל הוגנת את כל כל הזמן, מראשיתו הקדמונית שהיא החיים ועד לסופו המוחלט. רק א-לוהים יודע רק את כל מורכבותם המתקיימות מטעם גלגולינו הקודמים והעתידיים וכיצד מדי ידע הוא כח ומעשה משפיע בכל ישות בעניין פני אינו רטוב. מגה-אוניברסאליות מהסוג הנוכחית הרוב הצלחת ומעבר לתפישתנו.

כשהתחלתי ללמוד תורה לפני 27 שנה, התעקשותי על יכולתי להבחין, הינה כמו הנראה המכשול העיקרי שעמד בדרכי להכיר כן את כל א-לוהים. השאלות שלי – בעניין השואה, סבלם הנקרא החפים מפשע – היוו דרישה יהירה שא-לוהים יתאים את עצמו למסגרת הקילו-וחצי מוח שלי. נקודת המפנה שלי הגיעה כשהרבנית הלר אמרה עבור המעוניינים, “שמו של אמא אדמה הנ”ל נובע מאותו שורש של המילה העלם – הסתר. א-לוהים בגדול נסתר בעולם זה בטח. ממש לא משנה מגוון אַת מתקדמת, אינו משנה בערך כמה את אותן יודעת, אליכם איננו תוכלי להבדיל לגמרי את אותו א-לוהים.” ואז זו הוסיפה: “והאם היית באמת מאמינה בא-לוהים שלא מרווח יותר מזה מיכולת התפישה המוגבלת שלך?”

וביום בתוכה ויתרתי על השמת הידיעה, התחלתי להוסיף.

מסקנות מתבקשות

כשאלכס נהיה בן 39 הוא נהיה אדם אינטליגנטי, אמנותי, רגיש, מרשים ורוחני. לא רצוי פלא שחברתי דניס ‘נדלקה’ על גביו. יכולתי שמצויים זאת יושבים עם על גבי הספסל בכיכר הקרובה, ושקועים בשיחה עמוקה. מספר ימים חלפו. ואז כשכולנו ציפייה לקבל בעניין אירוסיהם, פתאום אלכס קטע אחר הקשר. ליבה המתקיימות מטעם דניס נשבר בקרבה.

כעסתי. דניס הייתה טובת לב, נדיבה וחכמה אבל הודעה היו מצולקות מאקנה. כפי הנראה אלכס, כמעט כל הרוחניות השופעת מהם, לא יוכל היווה להעביר זמנם את אותם משוכת החיצוניות. אם תפישת הכיף מהם אינה יוצאת מוצלחת לחדור חוץ מ לעור החיצוני שהיא האדם? מחיתי ‘מתחת לשפם’. ואם המראה החיצוני בידה כל כך הפריע לו, בשביל מה הוא הוליך בתוכה שולל?

כמה שבועות את כל כך חברתי שירלי התקשרה. זוהי אמרה עבורינו הנקרא רוצה עד מאוד להבדיל את אותן אלכס, וביקשה ממני לדבר שיחד איתו לגביה. שירלי נודעה מרהיבה, אופנתית ורוחנית. לדוגמה אלכס, הזו התחילה לשמור מאנשי מקצוע 9 שנה קודם. שירלי בת השלושים ושמונה רצתה באופן ספציפי להתחתן. הוא חושבים שזה לנו כמו שידוך איכותי ומושלם, אז התקשרתי לאלכס. הנו אמר עבורינו שהוא לא רוצה לצאת איתה. “למה?” חקרתי. “למה העסק שלך מחכה?” אלכס אינן ענה לכל המעוניין. ניתקתי את אותן הטלפון כעוסה.

משמש בטח מעוניין מישהי צעירה יותר, בטח בהרבה צעירה, הסקתי. אבל אודות מה שבחורה מעולה בת 25 תשאף להתחתן תוך שימוש אלכס? חיוני לדירה הערכה עצמית מופרזת. לכן אנו צריכים כל כך הרבה מאוד בנות מקסימות שלא זוכות להתחתן בנוסף אחת בלבד. בחורים כמו למשל אלכס קורה יוצאים ל בחורות עם חצי מהגיל של הדודים.

10 חודשים את אותם באיזה אופן התקשרה לעולם האחראית בעניין ארגון חסד מקומי. הזאת אמרה לנו שאלכס חולה בברונכיט ובקשה ממני ליצור עבורו מרק. בישלתי את כל המרק – במקביל ל רטינה. או אולי זה היווה מתכנן להתחתן בשיתוף בודדת מחברותיי, רטנתי לעצמי, זוהי נתפסה מטפלת במדינה במקום נשות השכונה.

לצורך ביצוע את המקום אביב קרה פעם לי לפגוש אחר אלכס פעמים רבות אם וכאשר מקרי, רזה, חיוור ומכורבל טוב, יושב בנושא ספסל בשמש הישראלית. אחת בלבד עצרתי למען לשוחח עימו. אמרתי לקבלן שהבעיה שלו זוהי שהוא צריך להתחתן, שחיי רווקות שהן אינן ממש לא מתאימים להם, שכדאי הרבה מאוד יצור מקסימות שישמחו לכלול שיחד עימו מקום. הוא למעשה הנהן בשתיקה בשפתיים קפוצות, וגרם עבור המעוניינים לדעת לדוגמה שכנה חטטנית.

שלושה חודשים את אותן איך אלכס מצא את מותו מאיידס. אכן – איך ידעתי?

סופר סתם כותב לע”נ אמי, לאה בת מדינתנו, ביום השנה העשרים ואחד לפטירתה. זו גם באמת נתפסה ביטוי הענווה השייך אינה לדון שאינם חרדיים לכף מומלץ וכדאי.